1 Kasım 2013 Cuma

KASITLI OLARAK CÜNÜP KALMAK

Soru 754: Oruçlu olan bir kimsenin ağzından kan gelirse, orucu batıl olur mu?
Cevap: Bu yüzden orucu batıl olmaz, ancak kanın boğaza ulaşmasını engellemesi farzdır.

Soru 755: Oruçlu kimsenin mübarek Ramazan ayında sigara ve benzeri içecekleri kullanmasının hükmü nedir?
Cevap: İhtiyatı vacip gereği oruçlu kişinin bu tip içecekleri ve burun yoluyla dil altına konulan uyuşturucuları kullanması sakıncalıdır.

Soru 756: Dilin altına bırakılan ve birkaç dakika sonra dışarı atılan tütün ve diğer şeyden yapılan "nas" maddesi orucu batıl eder mi?
Cevap: "Nas" maddesine karışan salyayı yutmak orucu batıl eder.

Soru 757: Nefes darlığına yakalanan kimselerin kul-landığı sıvı bir maddeyi sıkıştırılmış halde içeren küçük bir ilaç tüpü vardır. Ağza sıkıldığında, kişinin ağzına gaz tozu püskürtüyor ve solunum yoluyla hastanın akciğerine girerek nefes darlığını gideriyor. Hasta şahıs, bu ilacı günde birkaç kez kullanmak zorunda kalıyor. Bu tıbbî ilacı kullanmaksızın oruç tutmak imkansız veya çok zor olduğuna göre bu hastaların oruç tutması caiz midir?
Cevap: Ağız yoluyla akciğere dahil olan madde hava olur sıkıştırılmış havayla birlikte ilaç da çıkarsa, bu ilaç toz veya pudra şeklinde olsa bile boğaza girdiği takdirde orucun sahih olması sakıncalıdır. Ama bu ilacı kullanmadığı takdirde oruç tutması imkansız veya çok meşakkatli olursa kullanması caiz olur. Ama ihtiyata uygun olan orucu batıl eden diğer şeylerden sakınmak ve mümkünse ( o ilaçları kullanmadan) oruçların kazasını yerine getirmektir.

Soru 758: Oruçluyken çoğu zaman tükürüğüm damağımdan sızan kanla karışıyor. Bazen tükürüğümün kanla karışarak mideme gidip gitmediğinden şüphe ediyorum; bu hususta beni aydınlatır mısınız?
Cevap: Damağınızdan akan kan, tükürüğünüzde yok olursa paktır; onu yutmak da sakıncasızdır. Kanla karışıp, karışmadığında şüphe edilen tükürüğü yutmanın sa-kıncası olmadığı gibi oruca da zararı yoktur.

Soru 759: Ramazan ayında bir gün dişlerimi temizlemeden oruç tuttum. Tabiatıyla dişlerimin arasında kalan yemek artıklarını da yutmuyordum. Ancak; onlardan bir kısmı boğazıma kaçtı. Bu durumda; o günün orucunu kaza etmem farz olur mu?
Cevap: Dişlerinizin arasında yemek artıklarının kaldığını veya onların boğazınıza kaçacağını bilmiyorduy-sanız ve boğazınıza kaçması kasıtlı olmamışsa, o günün orucundan dolayı üzerinize bir şey farz olmaz.

Soru 760: Damağından çok kan gelen oruçlu kimsenin orucu batıl olur mu? Oruçlu kimsenin bir maşrapayla başına su dökmesi caiz midir?
Cevap: Damaktan çıkan kanı yutmadığı müddetçe orucu batıl olmaz. Maşrapa ve benzeri şeylerle başa su dökmek de oruca zarar dokundurmaz.

Soru 761: Kadınların tedavi için alttan kullandıkları fitillerin oruca bir zararı var mıdır?
Cevap: Bu ilaçları kullanmanın oruca zararı yoktur.

Soru 762: Diş doktoru ve diğerlerinin mübarek Ramazan ayında oruçlu bir kimseye iğne yapmasının hük-mü nedir?
Cevap: Oruçlu kimsenin iğne yaptırmasının sakıncası yoktur. Ancak; besleyici olur ve damara yapılırsa, ihtiyatı vacip olarak ondan sakınmak gerekir.

Soru 763: Hastanelerde olduğu gibi, beslenme için sıvı maddeleri damar yoluyla bedene enjekte etmek orucu bozar mı?
Cevap: Oruçluyken damar yoluyla beslenmek için bedene sıvı maddeleri enjekte etmenin caiz olması sakıncalıdır. Bundan sakınmakla ilgili ihtiyat terk edilme-melidir.

Soru 764: Oruçluyken tansiyonun yükselmesini önlemek için hap yutmak caiz midir?
Cevap: Tansiyonun yükselmesini önlemek için Ramazan ayında kullanmak zaruri olursa, sakıncası yoktur. Ancak; onu yutmakla oruç batıl olur.

Soru 765: Tedavi için kullanılan haplara yemek ve içmek denilmediğini görüyoruz. Acaba tedavi için hap kullanabilir miyim; bunun orucuma sakıncası var mıdır?
Cevap: Yutmak yoluyla kullanılan haplar orucu batıl eder.

Soru 766: Eğer birisi ramazan ayında hanımıyla cinsel münasebette bulunursa ve hanımda buna razı olursa hükümleri nedir?
Cevap: Kasıtlı olarak cima yapan kimsenin hükmündesiniz. Her ikinize kaza dışında keffaret de farzdır.

Soru 767: Ramazan ayında insanın karısıyla sevişmesinin oruca zararı var mıdır?
Cevap: Meni çıkmasına sebep olmazsa oruca sakıncası yoktur; aksi durumda caiz değildir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder