Soru 816: Belli
bir günde oruç tutmayı nezreden kadın oruç halinde hayız olursa hükmü nedir?
Cevap: Hayız olursa, orucu batıl olur ve temizlendikten
sonra kazası farzdır.
Soru 817:
"Deyyer" limanında oturan bir kimse, Ramazan ayının birinden yirmi
yedisine kadar oruçlu olur ve yirmi sekizinci günün sabahı "Dubay"a
yolculuk eder, ayın yirmi dokuzunda oraya ulaşırsa ve o gün orada Ramazan
Bayramı olduğu ilan edilirse vatanına döndüğünde tutmadığı oruçların kazası
farz mıdır? Eğer bir günü kaza ederse Ramazan ayında yirmi sekiz gün oruç
tutmuş olur ve eğer iki günü kaza etmek isterse 29'uncu günde bulunduğu yerde
Ramazan Bayramı ilân edilmiş olmasıyla çelişir. Bu şahsın hükmü nedir?
Cevap: Yirmi dokuzuncu günde o yerde bayram ilan edilmesi
şer'an sahih olan bir yolla olursa, o günün kazası farz değildir. Ancak; yirmi
dokuzuncu günde bayram ilan edilmesinden ramazan ayının ilk gününde orucu
yerine getirmediği anlaşılır ve bu yüzden yerine getirmediğini kesin bildiği
orucun kazasını tutması farzdır.
Soru 818: Akşam
üzeri bir şehirde iftar eden ve sonra henüz güneşin batmadığı başka bir şehre
yolculuk yapan bir kimsenin o günkü orucunun hükmü nedir? Güneş batmadan önce
orada yemek yiyebilir mi?
Cevap: Orucu sahihtir ve daha önce akşam olduktan sonra
şehrinde iftar etmişse, ikinci şehirde güneş batma-dan önce yemek yiyebilir.
Soru 819: Bir
şehit, arkadaşlarından birine kendisi için ihtiyaten bir miktar oruç kaza
edilmesini vasiyet eder ve şehidin varisleri ise bu gibi hususlara önem
vermedikleri için bu işi onlara bırakmak mümkün olmazsa, arkadaşına da bu iş
çetin olursa, bu sorunu halletmenin başka bir yolu var mı?
Cevap: Arkadaşı ona kendisinin oruç tutmasını vasiyet ederse
bu durumda şehidin varislerinin bu hususta bir vazifesi yoktur; şehitten taraf
naip olarak oruç tutmak arkadaşına zor olursa, oruç onun da üzerinden kalkar.
Soru 820: Ben çok
şüphe eden bir kimseyim veya başka bir tabirle söyleyecek olursam çok vesvese
etmekteyim; dini meselelerde, özellikle füru-u din ile ilgili konularda çok
şüphe etmekteyim. Şüphelerimden birisi şudur: Ben geçen Ramazan ayında ağzıma
yoğun tozun girdiğinde ve onu yutup yutmadığımda şüphe ettim veya ağzıma
aldığım suyu dışarı çıkarıp çıkarmadığımda da şüphe ettim; acaba orucum sahih
midir?
Cevap: Sorudaki takdirde, orucunuz sahihtir ve bu gibi
şüphelere itina edilmez.
Soru 821: Hz.
Fatıma'dan (s.a) nakledilen Kisa hadis-i şerifesi muteber hadis midir? Acaba;
oruçlu iken bu hadis Hz. Fatıma'ya (s.a) nispet edilebilir mi?
Cevap: Nispet verme o konudaki kitaplardan naklet-me yoluyla
olursa, sakıncası yoktur.
Soru 822: Bazı
alimlerden ve diğerlerinden, müste-hap oruç tutan kimse oruçluyken yemeğe davet
edilirse o yemekten yiyebileceğini, bunun orucunu batıl etmediğini ve sevabını
aldığını duymaktayız. Bu hususta görüşünüzü açıklar mısınız?
Cevap: Müstehap oruçluyken mümin bir kimsenin yemeğe
davetini kabul etmek şer'an iyi bir iştir ve mümin kardeşinin davetiyle yemek
yemesi orucu batıl ediyorsa da, ancak; insan orucun sevap ve mükafatından
mahrum olmaz.
Soru 823: Ramazan
ayında, birinci günün duası, ikinci günün duası şeklinde her gün için özel
dualar nakledilmiştir; bu duaların sıhhatinde şüphe edilirse, onları okumanın
hükmü nedir?
Cevap: Her halükârda, o dualar nakledilmiştir ve şer'an
beğenilen bir iş sayılacağı ümidiyle okumanın sa-kıncası yoktur.
Soru 824: Oruç
tutmak isteyen kimse sahur için uyanamaz ve bu yüzden oruç tutamazsa; oruç
tutmayışının günahı kendi üzerine midir, yoksa onu uyandırmayan kimsenin
üzerine mi? Ve eğer sahurda yemek yemeksizin oruç tutarsa orucu sahih midir?
Cevap: Bu hususta diğerlerinin üzerine bir şey yoktur.
Sahurda yemek yemeksizin oruç tutmak da sahihtir.
Soru 825: Mescid-i Haram'da itikâf
günlerinin üçüncü gününün orucunun hükmü nedir?
Cevap: Yolcu olur ve Mekke-i Mükerreme'de on gün kalmayı
niyet ederse veya yolculukta oruç tutmayı nezrederse iki gün oruç tuttuktan
sonra üçüncü günün orucunu tutarak itikâfını tamamlaması farzdır. Ancak; on gün
kalmaya niyet etmezse ve yolculukta oruç tutmayı da nezretmemişse, yolculukta
oruç tutması sahih değildir. Oruç sahih olmazsa, itikâf da sahih olmaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder