1 Kasım 2013 Cuma

ORUÇLUYKEN VEYA DİĞER HALLERDE İSTİMNA

Soru 779: Haram olan cinsi münasebet , istimna veya haram olan yeme içme yoluyla orucunu batıl edenin hükmü nedir?
Cevap: Soruda varsayılan duruma göre; ya altmış gün oruç tutmalı veya altmış fakiri doyurmalıdır. Ancak her ikisini de yapmak ihtiyatı müstehap gereğidir.

Soru 780: İstimnanın orucu batıl ettiğini bildiği halde oruçluyken istimna yapan mükellefin, üzerine cem keffareti farz olur mu?
Cevap: Eğer şahıs bilerek istimna yapar ve ondan meni gelirse cem kefareti farz olmaz, ancak bu durumda cem kefareti vermek ihtiyatı müstehaptır.

Soru 781: Mahrem olmayan kadınla telefonla konuşma esnasında oluşan tedirginlikten dolayı ve arada istimna sebeplerinden hiçbirisi olmadan Mübarek Ramazan ayında benden meni çıktı; ancak, o kadınla konuşmam lezzet alma kastıyla değildi, bu durumda acaba orucum batıl olur mu? Eğer batıl olursa keffaret de farz mıdır?
Cevap: Daha önce bir kadınla konuşmanız yüzünden adetiniz icabı sizden meni çıkmıyorduysa ve o kadınla telefonla konuşmanız şehvet ve lezzet kastıyla da değildiyse, buna rağmen elinizde olmaksızın sizden me-ni çıktıysa böyle bir şey orucu batıl etmez ve üzerinize de bir şey gelmez.

Soru 7811: Birkaç yıldır Ramazan ayında ve diğer aylarda istimnaya müptela olan kimsenin namaz ve orucunun hükmü nedir?
Cevap: İstimna mutlaka haramdır, meni çıkmasına sebep olursa cenabete yol açar; oruçluyken bu işi yaparsa haramla orucu batıl etme hükmündedir. Gusül ve teyemmüm almaksızın, cünüplü olarak namaz kılar veya oruç tutarsa namaz ve orucu batıldır ve onları kaza etmesi farzdır.

Soru 782: Erkeğe, karısının eliyle istimna yapması caiz midir?
Cevap: Bu iş haram olan istimna hükmünde değildir( sakıncasızdır).

Soru 783: Doktor, bekar bir adamın menisini tahlil etmek ister ve onun da menisini vermesi ancak istimnayla mümkün olursa, istimna etmesi caiz midir?
Cevap: Tedavi buna bağlıysa sakıncası yoktur.


Soru 784: Bazı tıp merkezlerinde döllenme yapıp yapamayacağını bilmek amacıyla meni üzerinde tıbbi araştırmalar yapmak için erkekten istimna yapmasını istiyorlar; bu durumda erkeğin istimna yapması caiz midir?
Cevap: Döllenme yapıp yapamayacağını bilmek için bile olsa şer'an istimna yapmak caiz değildir. Ancak eşlerin çocuklarının olmamasına sebep olan hastalığı teşhis etmek buna bağlı olursa caizdir.

Soru 785: Karısı yanında olmayan erkek şehvetini tahrik etmek için karısını hayal edebilir mi? Başka kadını hayal etmenin hükmü nedir?
Cevap: Birinci durumda, meni gelmesi gibi haram bir işe sebep olmazsa sakıncası yoktur. İkinci durumda( başka kadını hayal etme), ihtiyata uygun olan bu işin terkidir.

Soru 786: Bulûğ çağına eriştiği ilk dönemlerde Ramazan ayının orucunu tutan bir kimse oruçluyken istimna ederek cünüp olur ve oruç tutmak için cenabetten temizlenmenin gerektiğini bilmeyerek birkaç gün bu halde oruç tutarsa, sadece o günleri kaza etmesi yeterli midir, yoksa bu konuda başka bir hükmü mü vardır?
Cevap: Sorudaki takdirde ona hem kaza, hem de keffaret farzdır.

Soru 787: Oruçlu bir kimse Ramazan ayında şehveti tahrik eden bir manzaraya bakar ve cünüp olursa orucu batıl olur mu?
Cevap: Meni çıkması kastıyla bakarsa veya baktığında cünüp olacağını bilirse ya da adet ve alışkanlığı gereğince baktığında cünüp oluyorsa, buna rağmen kasten bakar ve cünüp olursa bilerek cünüp olan kimsenin hükmündedir. Yani hem kaza ve hem keffare boynuna gelir.

Soru 788: Oruçlu birisi orucu bozan şeylerden birisini birkaç kez yaparsa bunun hükmü nedir?

Cevap: Bir kere keffare ona vacip olur. Ancak bu oruç bozma işi cinsi münasebet yada istimna yoluyla olursa, bu işin sayısı kadar keffare vermek ihtiyatı vacip gereğidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder