Soru 795: Kendine
taam (buğday, pirinç vb.) satın alması için fakire bir müdd (yaklaşık 750 gr.)
taamın parasını vermek kifayet eder mi?
Cevap: Fakirin, kendisinden vekil olarak parayla taam satın
alacağına ve sonra onu keffaret olarak kabul edeceğine güvenirse sakıncası
yoktur.
Soru 796:
Fakirlerden bir grubunu doyurmak için vekil olan bir kişi, kendi çalışması ve
aşçılığı karşılığında kendisine verilen keffaret malından ücret alabilir mi?
Cevap: İş ve pişirme ücretini alması caizdir; ancak onu
keffaretten alması caiz değildir.
Soru797: Hamile
olduğu veya doğumu yaklaştığı için oruç tutamayan bir kadın, doğumdan sonra
gelecek Ramazan ayından önce tutmadığı oruçları kaza etmesi gerektiğini bildiği
halde; kasıtlı veya kasıtsız olarak orucu kaza etmez ve birkaç yıl geciktirirse
sadece o yılın keffaretini vermesi yeterli midir, yoksa geciktirdiği bütün
yılların keffaretini mi vermesi gerekir? Kasıtlı olduğu durumla, kasıtsız
olduğu durum arasındaki farkı açıklar mısınız?
Cevap: Birkaç yıl geciktirmiş olsa kazasını geciktirdiği
oruçlar için bir kere fidye vermesi farzdır; fidye ise her gün için bir müdd
(yaklaşık 750 gr.) taam vermektir. Elbette; sonraki Ramazan'a kadar
geciktirmesi şer'î bir özrü olmaksızın önemsemezlik yüzünden olursa fidye farz
olur; ancak orucun sıhhatine engel olan şer'î bir mazereti olursa fidye farz
olmaz.
Soru798: Üzerinde
on gün farz oruç olan ve Şaban ayının yirmisinde oruçlarını tutmaya başlayan
kimse öğleden önce veya sonra kasıtlı olarak orucunu yiyebilir mi? Eğer orucunu
öğleden önce veya sonra yerse ne kadar keffaret vermesi gerekir?
Cevap: Bu durumda orucunu yemesi caiz değildir ve eğer
kasıtlı olarak öğleden önce yerse keffaret farz olmaz; ancak öğleden sonra
yerse keffaret farz olur; keffareti ise on fakiri doyurmak ve eğer bunu
yapamaz-sa, üç gün oruç tutmaktır.
Soru 799: İki yıl
arka arkaya hamile olan ve bu iki yılda oruç tutamayan, ancak şimdi oruç
tutmaya gücü olan kadının hükmü nedir? Üzerine cem keffareti mi farz olur,
yoksa sadece tutmadığı oruçları kaza mı etmesi gerekir? Orucunu böyle
geciktirmesinin hükmü nedir?
Cevap: Ramazan ayının orucunu şer'î bir mazeret yüzünden
tutmamışsa, üzerine sadece kaza farzdır; orucunu yemekte mazereti, orucun
rahmindeki veya doğurmuş olduğu bebeğe zarar korkusu olursa -kazayla birlikte-
her gün için bir müdd taam fidye vermesi de farz olur; ancak Ramazan ayından
sonra şer'î bir mazereti olmaksızın orucun kazasını gelecek Ramazan ayına kadar
geciktirirse yine her gün için fakire bir müdd taam fidye vermesi farzdır.
Soru 800: Orucun
keffaretiyle kazayla keffaret arasında tertip farz mıdır?
Cevap: Farz değildir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder